Woocommerce-integraatio taloushallintojärjestelmään

Woocommerce on suosittu verkkokauppa-alusta ja sen liittäminen CRM-, ERP- tai laskutusjärjestelmään vähentää manuaalista työtä ja automatisoi paperihommia. Jos käytössäsi on taloushallinnon ohjelmisto, joka tarjoaa REST API -rajapinnan aineistojen siirtämiseen, on Woocommerce-integraatio erittäin järkevä ja ennen kaikkea aikaa säästävä sijoitus.

Parin viime vuoden aikana olen saanut lukuisia yhteydenottoja ja sitä kautta toimeksiantoja yhdistää Woocommerce REST API -rajapinnan kautta taloushallinta- tai laskutusjärjestelmään, tai kuten akronyymien maailmassa sanotaan CRM, ERP, SCM, jne. Nämä käsitteet ovat osittain päällekkäisiä, mutta käytännössä verkkokauppaintegraatiossa kuitenkin puhutaan siitä, että myynti, laskutus, asiakasrekisteri, tuoterekisteri ja varastokirjanpito voidaan synkronoida toisen järjestelmän kanssa tai, laskutuksen ollessa kyseessä, käyttää laskutusohjelmaa verkkokaupan maksutapana.

Woocommerce-integraatio taloushallintojärjestelmään

Nämä ovat kaltaiselleni sivustonikkarille mieleisiä projekteja, koska jokainen on omanlaisensa, kaikkien asiakkaiden tarpeet eivät ole yhteneväisiä ja kullekin saa toteuttaa aina jotain erilaista kuin aikaisemmille. Olen tehnyt Woocommerce-integraatioita ainakin seuraaviin ohjelmistoihin: Procountor, Netvisor, Fennoa ja Netsuite. Lisäksi olen myös toteuttanut muita, mielenkiintoisia integraatioprojekteja, kuten kahden eri verkkokaupan varastosaldojen synkronointi keskenään tai joogastudion sivuston ja verkkokaupan integroinnin Mindbody-järjestelmään ja veneilyseurojen käyttämän Suuli-järjestelmän integrointi seuran nettisivuille.

Näitä REST API-integraatioita laskutuksen ja taloushallinnon ja Woocommerce-verkkokauppojen välille tarjotaan myös isompien ohjelmistotalojen toimesta, miksi siis kannattaisi antaa toimeksianto jollekin pienemmälle toimijalle, kuten Sivustonikkarille? Vastaus on minulle ainakin helppo – pienempi toimija myy jokaisen integraation yksilöllisenä toimituksena ja se rakennetaan aina tarkalleen asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Isommilla toimijoilla on monesti edullisempi aloitushinta tai käytetään kuukausiveloitusta, mutta kaikki sellainen, joka ei suoraan kuulu perustoimitukseen, maksaa ainaa ekstraa, joskus aika muikeastikin.

Joillekin talous- ja asiakashallinnan järjestelmille on myös olemassa joko järjestelmän toimittajan itsensä tai kolmannen osapuolen tarjoama maksuton Woocommerce-integraatio. Näissä on toki myös tuo sama potentiaalinen ongelma kuin maksullisissakin valmiissa integraatioissa – kaikki ylimääräinen tulee isohkon hintalapun kanssa. Toisaalta on myös erinomaisia, pienempien toimittajien tekemiä valmiita ratkaisuja, kuten Markupin tekemä mainio Woocommerce – Laskupiste -integraatio.

Jos ei ole tarvetta isoille tai pienemmillekään erityistoiminnoille, on valmis integraatio aina hyvä vaihtoehto, varsinkin maksuton sellainen, mutta kun tarpeet ylittävät valmiin tarjonnan, kannattaa kääntyä osaavaan pientoimittajan puoleen. Ainakin aina kannattaa kysyä 😉

Yleensä Sivustonikkari ja samankaltaiset yritykset laskuttavat integraation toteutuksesta tuntiveloituksella ja riippuen vaatimusten laajuudesta työ kestää yleensä 10 – 30 tuntia. Tämän jälkeen on tapana veloittaa lisäosan ylläpidosta vuosimaksua, joka ainakin Sivustonikkarilla on yhden tai kahden tunnin työn hinta.