Mitä jos en laskuttaisikaan tunneista?

Mitä! Jätkä on seonnut! Tottakai freelancerin tai yksinyrittäjän on laskutettava jokaisesta työtunnistaan!

UnknownEi ehkä ihan näillä sanoilla, mutta jotakin sinne päin on ollut myös asiakkaiden vastaanotto. Aluksi. Kun olen selittänyt mistä on kyse, on aika moni alkanut pitää ajatuksesta. Kyseessä on siis melko uudenlainen, mutta ei mitenkään erityisen radikaali, konsepti jota itse kutsun palvelun elinkaarilaskutukseksi.

Tässäkin mallissa lasketaan tietysti työmäärää ja arvioidaan käytettyä aikaa, mutta laskutus jaetaan tasan koko palvelun elinkaaren ajalle, eikä esimerkiksi tehdä ensin kolmea kuukautta hommia niska limassa, sitten iso lasku ja perään toiset kolme kuukautta ”kaupan päälle” luvattuja korjauksia ja muutoksia…

Otetaanpa esimerkki

Asiakas A tilaa yrityksensä kotisivujen uudistuksen. Nykyiset sivut ovat jo hiukan ohittaneet parasta ennen -päivänsä ja lisäksi pitäisi päästä käsiksi someen, koska Asiakas A:lla on aikamoinen verkosto, sekä paljon sellaista jaettavaa, joka todennäköisesti olisi oikeastikin kiinnostavaa. Verkkokauppakin saattaisi tulla kyseeseen. Ainakin sitä halutaan kokeilla.

Tarvitaan siis sivuston ulkoasun ja sisällön modernisoinnin lisäksi myös koulutusta ja tukea sisällöntuotantoon, sisällöhallintajärjestelmän käyttöönottoon, sosiaalisen median yrityskäyttöön ja ehkä somemarkkinointiin, hakukoneoptimointiin, chattipalveluun, ja niin edelleen. Nälkä nimittäin kasvaa syödessä ja monesti, kun pää ensin saatu auki, alkavat ajatukset sinkoilla aivan uusissa sfääreissä ja uudenlaiset toimintamallit rupeavat kiinnostamaan oikeasti.

Perinteinen tuntilaskutusmalli (kaupanpäällisillä)

  • Sivustouudistus: 1 500 – 9 000 € (riippuen työmäärästä ja laajuudesta)
  • Koulutus: 500 – 1 500 €
  • Tekninen konsultointi 0 €
  • Korjaukset ja muutokset 0 €

Yhteensä esimerkiksi: 4 000 €, joka laskutetaan vaikkapa kuukauden kuluttua työn alkamisesta. Tämän jälkeen asiakas koulutetaan joko paikan päällä tai virtuaalisesti ja annetaan puhelin- ja sähköpostitukea vielä puoli vuotta laskuttamisen jälkeenkin. Palvelu on hyvää ja asiakas haluaa tilata innovatiivisen lisäpalvelun, josta syntyy esimerkiksi 1 000 € lisälaskutusta. Tätä uutta ja vielä vähän vanhaakin tilausta tuetaan vielä muutaman kuukauden ajan, kunnes homma alkaa kunnolla pelittää. Lopulta tuen tarve vähenee, ulkoasukin pysyy stabiilina ja yhteydenotot vähenevät.

Tai sitten on käynyt niin, että Asiakas A ei enää kehtaa soittaa ja kysyä neuvoa, koska itsekin yrittäjänä ajattelee käyttävänsä toisen aikaa ilmaiseksi. Lisäksi voi olla, että kun maksu työstä on saatu, saattaa sivustonikkarikin alkaa tuntea itsensä vähän hölmöksi, kun olisi noita maksaviakin asiakkaita… Voi olla, että molemmille osapuolille jää vähän hapan maku suuhun, vaikka periaatteessa työn laatu on ollut hyvää ja palvelukin moitteetonta. Tästä johtuen Asiakas A ei välttämättä käännykään saman tekijän puoleen kun hän saa seuraavan ideansa, jolle tarvitsee osaavan toteuttajan.

Tohtori

Palvelun elinkaarilaskutusmalli (samalle työlle)

  • Sivustouudistus: 3 000 €
  • Koulutus:  500 €
  • Tekninen konsultointi 500 €
  • Korjaukset ja muutokset 1 000 €
  • Elinkaari: 1o kk

Yhteensä siis sama hinta ja sama työmäärä, mutta ensimmäinen 500 € lasku lähtee asiakkaalle kun sopimus on tehty ja siitä eteenpäin joka kuukausi, kymmenen kuukauden ajan. 500 €/kk ei ole ensinnäkään asiakkaalle niin suuri potti kuin tuo 4 000 € + 1 000 €, toiseksi laskutuksen jakaantuminen pidemmälle aikavälille tuo tasaista kassavirtaa ja työn tarjoaja ei tunne palvelunsa elinkaaren aikana missään vaiheessa tekevänsä ilmaista työtä. Lisäksi asiakas todennäköisesti kehtaa antaa seuraavankin toimeksiantonsa samalle tekijälle.

Tällä mallilla ketterä ja pystyvä sivustonikkari pystyy pyörittämään kymmentä tai jopa useampaa, eri elinkaarensa vaiheessa olevaa projektia yhtäaikaa ja näistä pienistä puroista syntyy lopulta aivan kelvollinen ja ennen kaikkea tasainen kassavirta.

Palvelun elinkaarilaskutus ei tietenkään sovi kaikenlaisille projekteille. Joissakin tapauksissa perinteinen tuntilaskutus on ainoa malli, joka sopii asiakkaalle ja joissakin tapauksissa ei palvelun tarjoajallekaan ole mitään järkeä palastella laskutustaan. Mutta erityisesti PK-yritysten internetprojekteissa tälläinen malli voisi olla molempia osapuolia tyydyttävä.

 

 

 

Vastaa